Gisteren, 02-02-14, was weer de eerste
zondag van de maand.
En dat betekent tegenwoordig voor mij:
redelijk vroeg het bed uit om op tijd in Zutphen te zijn voor een
rondrit met Ligfietsclub “LOL”.
Tien voor half tien kwam iedereen van
alle kanten tegelijk aanrijden bij het Volkshuis, de plek waar we
altijd eerst koffie drinken, gezellig bijkletsen en bespreken waar de
rit die dag heen zal gaan.
Dit keer werd het een route via Baak en
Kilder naar Beek, waar we getrakteerd werden op koffie met appelgebak
(nogmaals bedankt Arjen). Vanaf daar reden we over de Peeskesbult
naar 's-Heerenberg.
Die bult stelt niet zo heel veel voor, maar is
in de afdaling toch goed voor een maximumsnelheid van boven de 70km/u.
Om enigszins een indruk te krijgen van hoe dat er uit ziet, is hier een filmpje van de Peeskesbult.
Via Zeddam en Doetinchem reden we
daarna weer terug naar Zutphen.
Het was (alweer) een mooie afwisselende
route en we hadden (alweer) mooi weer. :-)
Eenmaal weer thuis in Apeldoorn kon ik
119km noteren als dagafstand.
Voorlopig was dit het laatste rondje
met de Strada. Ik hoop dat ik hem zaterdag naar Dronten kan brengen,
om hem dan twee weken later weer als nieuw terug te krijgen.
Het wordt tijd dat de schade van de
aanrijding in Heusden gerepareerd wordt.
Maar ondertussen hoef ik me niet te
vervelen. Ik ben regelmatig voor de vakantie bezig met het zoeken
naar geschikte campings, en het uitzetten van een fietsroute van
Apeldoorn naar Kiel, en van Berlijn naar Apeldoorn. Dat lijkt heel
simpel, maar ik kan er uuuuren mee bezig zijn :-)
Scheelt veel dat ik het heel leuk
“werk”vind.
Ook beginnen de plannen voor een
retourtje Spezi in Germersheim langzaam vaste vorm aan te nemen. Dat
we gaan is een feit, wie er precies mee fietsen wachten we nog even
af. Ook de route moet nog goed uitgezocht worden. Maar ik verheug me
er nu al op!
Nog even een vraagje: rijdt er iemand
van jullie rond met de carbonnen bagagebakken zoals die worden
verkocht door Velomobiel.nl?
Wat ik me eigenlijk afvraag is of je
die bakken niet beschadigt bij het uitklikken. Ik heb al gehoord dat
het met een schoenmaat vanaf 43 niet werkt, en daar kan ik me wat bij
voorstellen, maar aan de andere kant zijn er dan maar weinig mensen
die ze wel kunnen gebruiken zonder ze in elkaar te trappen :-)
Hier nog even de route van zondag:
dat is best jammer...ik heb maat kano ( 45 ofzo ) vind ze wel leuk....lijkt mij ook best handig,,,,
BeantwoordenVerwijderenHoi Marcel,
Verwijderenheb je het antwoord van Peter gelezen hieronder?
Er is nog hoop! :-)
Groeten Edwin.
Hoi Edwin, je video staat nog op private...
BeantwoordenVerwijderenGroet, Marc
Bedankt Marc, nu staat hij goed.
VerwijderenGroeten, Edwin.
Nu ik de video zie en denk aan mijn eigen ervaring gisteren, is de Peeskesbult een redelijk ideale afdaling voor een aërodynamica-praktijktest. Gewoon vanaf de top, vanuit stilstand zonder te trappen richting 's Heerenberg rollen en afwachten waar de fiets tot stilstand komt. Geen kruispunten/afslagen van rechts, veel bos, doorgaans wind mee. Kijken wie het snelst gaat (onzuivere meting, mijn max. gisteren was 69.2 volgens Garmin, in het bos....) en wie het verst komt :-)
BeantwoordenVerwijderenHoi Marc,
Verwijderenkunnen we best een keer doen, gaan we er gewoon nog een keer heen. Maar het blijft inderdaad wel een onzuivere meting. Verschillende banden, bandenspanning, gewicht bestuurder, gewicht bagage, en vast nog wel wat dingen waar ik nu niet aan denk. :-)
Mijn snelheid van ruim 72 haalde ik trouwens alleen door in het begin flink mee te trappen.
Groeten, Edwin.
Dag Edwin,
BeantwoordenVerwijderenAls je beloofd dat je het niet verder verteld: Ik heb de carbon bagage baken en maat 48 van schoen. In en uitklikken geen probleem. Ben wel in het bezit van Bebop pedalen waar ik nu niet kan inschatten of dat met SPD veel verschil maakt met uitklikken.
Vorige jaar met de Euro tour de bagage bakken gebruikt. Vnl voor spullen die je minder nodig heb. De ruimte die je daardoor extra krijg is niet extreem veel maar wel bruikbaar en noodzakelijk als je meerdere weken wil fietsen.
Hgr Peter
p.s. dat plannen van de reis berlijn -nederland is voor mij mooi handig las ik de rit ook ga doen.
Hoi Peter,
VerwijderenAls jij geen problemen hebt met het uitklikken met maat 48, dan zou het mij met 42/43 toch ook moeten lukken :-)
P.S. Ik hoop dat je mijn route nodig hebt begin augustus!
Groeten, Edwin.
Als je SPD pedalen gebruikt kan je ook andere schoenplaatjes monteren. De zwarte plaatjes kunnen alleen zijwaards uitklikken, de zilveren Shiman oplaatjes met een 'M' kan je ook uitklikken door je voet te kantelen. Je komt dan niet tegen de bakken aan.
BeantwoordenVerwijderenHoi Maarten,
Verwijderenik heb inderdaad zilveren M-SH51, dus ik ga er van uit (ook aan de hand van Peter's antwoord) dat het wel goed zal gaan. Ik ga ze bestellen en schrijf wel een keer in een blog of ze bevallen.
Groeten, Edwin.
Ik heb maat 47 en kom er niet tegen aan
BeantwoordenVerwijderengroeten, andre
Hoi André,
BeantwoordenVerwijderendan moet het voor mij geen probleem zijn. Morgen haal ik de Strada op in Dronten, dus dan weet ik het zeker :-)
Hoi Edwin,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt nu bagagebakken (ik heb ze in je Strada zien zitten), en hoe gaat 't met het uitklikken?
Groetjes
Erwin (in blijde verwachting van óók 'n carbon Strada)
Hoi Erwin,
BeantwoordenVerwijderenIk kan inmiddels uit eigen ervaring zeggen dat uitklikken geen enkel probleem is. Enne, in blijde verwachting hè? Wat is de uitgerekende datum? :-)
"z.s.m.", maar volgens Ymte is dat een maand of vier. Hoe dat in de praktijk uitpakt weet ik natuurlijk niet; wat was jouw ervaring wat dat betreft?
BeantwoordenVerwijderenDaar heb ik geen ervaring mee, want ik heb mijn Strada tweede hands gekocht.
BeantwoordenVerwijderen