zondag 23 maart 2014

Rijden met Bagage

Als voorbereiding voor de Eurotour moet ik natuurlijk niet alleen kilometers maken, maar ook met bagage, extra gewicht dus, leren rijden.
Dit weekend moest het er maar eens van komen.
Alle kampeerspullen, kleren, en een overdosis aan elektronica (o.a. tablet, powerpacks, batterijen) vonden een plekje in de Strada. Samen met de spullen die ik op langere tochten altijd al meesleep, (o.a. gereedschap, fototoestel, GPS, brood, bananen, liter cola, twee liter water), goed voor 22 kilo bagage.
Ik had een route uitgezet waarbij ik een paar keer de Posbank moest beklimmen, plus een paar andere heuveltjes hier in de buurt.
Ik had verwacht dat ik bijna niet meer vooruit zou komen, maar dat viel mee. Ik had verwacht dat ik de hele dag op het middenblad zou rijden, maar dat was ook niet zo. Natuurlijk trek je wel veel langzamer op dan anders, maar als hij eenmaal rolt, dan rij je al snel praktisch dezelfde snelheid als anders. Totdat je moet klimmen natuurlijk :-)


Ik ging bij De Steeg omhoog, daarna omhoog bij de Emmapiramide, en via Rosendaal reed ik naar Rheden, waar ik weer omhoog mocht. Vervolgens kon ik uitrusten tijdens de afdaling naar LaagSoeren, om daarna van Loenen naar de WoesteHoeve weer te mogen klimmen.
Ik heb bij de hellingen van de Posbank steeds mijn lichtste verzet nodig gehad, 30 voor, 34 achter.
Daarmee kwam ik langzaam, maar zonder veel problemen boven.

Vandaag reed ik met diezelfde bagage via Harderwijk en de Knardijk, over de Vogelweg, door Dronten naar het Ketelmeer. Toen over de dijk, en via Kampen, Wezep en Heerde, door de weilanden weer naar Apeldoorn.






Een mooie route, maar nu ging de terugweg wel zwaar. Een harde tegenwind, en niet te vergeten de (toch nog) zware benen van de hoogtemeters van gisteren, zorgden er voor dat de snelheid er voor mijn gevoel behoorlijk uit ging.
Als toetje kreeg ik vanaf Teuge de beloofde harde regen en hagelbuien :-)
Gisteren reed ik trouwens ook al in de stromende regen van de WoesteHoeve naar huis.
Lang Leve de Sinner Tourkap!


Maar goed, ik weet nu wat het is om met extra gewicht te rijden. En ik weet nu zeker dat ik alles kwijt kan in de Strada wat ik mee wil nemen. De volgende keer dat ik weer met bagage ga rijden, is pas na de Spezi. Dan zet ik een route uit van 200 km naar een camping, om dan de volgende dag weer naar huis te rijden. Nu eerst (volgend weekend of zo) nog maar eens zonder extra gewicht een wat langere route rijden.


P.S. Ik heb gisteren de stormstrip er op geplakt. In al mijn onwetendheid alleen aan de voorkant :-)
Nu zijn er een paar mogelijkheden:
  1. Het waaide vandaag niet hard.
  2. Ik reed niet hard genoeg om last te hebben van zijwind.
  3. De stormstrip doet wat hij moet doen.

Wie het weet mag het zeggen. Ik blijf het apart vinden dat zo'n klein stripje er voor zorgt dat je niet van de weg waait. (De bestelling voor een zwarte, voor op de kap, is onderweg)  :-)


6 opmerkingen:

  1. Je bent flink aan het trainen Edwin. Dat wordt nog wat als we naar de Spezi gaan! Heb je een trekhaak waar ik aan vast kan? :)
    Over die stormstrip heeft Theo van Goor eens geschreven dat ie de ervaring heeft dat de strip vooral op de achterkant zinvol is, niet voorop.
    Gisteren zag ik via een reactie op een bericht van mij, dat iemand anders het ook op de voorkant heeft. Ik heb hem gevraagd te laten weten. Dat is de Zoektocht Quest

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper, ik heb de commentaren bij jou blog gelezen, maar toen had ik mijn stormstrip al aan de voorkant geplakt. Nou ja, bovenop de kap en achter doe ik binnenkort. In ieder geval heb ik vandaag geen last gehad van de zijwind, terwijl die er toch echt wel was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Edwin,

    Inderdaad behoorlijk serieus aan het trainen, 22 kilo extra meenemen is behoorlijk veel, zeker als er ook nog wat hoogtemeters in zitten. Normaal weegt de Strada bij mij circa 40 kg rijklaar voor een woon-werkrit, inclusief kap, want die staat of erop, of ligt gedemonteerd achterin. En 2 liter water, en een rugzak met etenswaren, reservekleding, velomobieltas met reparatiespullen, reservebanden je kent het wel, niets aan het toeval overlaten...
    De stormstrip heb ik ook, voor, achter en op de kap. Of het helpt? Geen idee, het schijnt wel als ik de deskundigen moet geloven. Bij windstoten voel ik het nog wel, dat is zeker. Maar als omverblazen voorkomen kan worden door dat stripje is die z'n prijs waard. :-)

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Adri,
    Als ik alles meereken, dan weegt mijn Strada bij "gewone" langere tochten een kilo of 38. En dan reken ik de kap niet mee, want die heb ik er meestal niet op. En dat houdt dan in dat mijn vakantiespullen, kleren, kettingslot enz. een kilo of 14 wegen.
    Is dat veel? Als het moet kan het wel iets minder, maar ik ben ook wel eens met meer gewicht op fietsvakantie gegaan :-)

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Edwin,

    Ik ben zeer benieuwd hoe jij 22 kg vakantie spullen in je Strada opgeborgen krijgt. Met mijn slaapmat en oude tentje zit de mijne aardig vol. Ik heb het idee om met mijn Strada op vakantie en hoop heel hard dat ik mijn karretje kan thuis laten. Ik zal compacte spullen nodig hebben, maar 22 kilo?

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jan,
    mijn campingspullen liggen allemaal links achterin en onder de stoel. Mijn gereedschap, reserve binnenbanden, ehbo, portemonnee, en fototoestel zitten in de velomobieltas. En daar is dan nog ruimte over. Kleren + tablet, laders voor gsm enz. kan ik kwijt in de bagagebakken voor de voorwielen. Rechtsachter hangt mijn Camelbag (2liter) daarvoor ligt het kettingslot, rechts naast de stoel een tasje met een fles cola, brood, zonnebril en dat soort spul, en de GPS zit op dezelfde plek als bij jou. Dan heb ik voor nood nog ruimte rechts van het achterwiel, maar daar kan je niet veel kwijt zonder ruzie te krijgen met de vering. Als je alles wat je nodig hebt echt gaat wegen, zal je zien dat je echt wel aan die (ruim) 20kg komt.

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen