zondag 6 april 2014

Sporing

Ik had al een tijdje het gevoel dat er iets niet helemaal goed zat bij de voorwielen van de Strada.
Hij stuurde naar links “anders” dan naar rechts, de banden leken vrij snel te slijten (vooral de rechterband), en wat me ook niet lekker zat, de wielen stonden niet in het midden van de wielkasten, maar uiterst voorin. Maar dat laatste kan vast geen kwaad, want toen ik dat in Dronten ter sprake bracht, was de reactie “zolang ze niet aanlopen is het goed toch?”

Maar goed, de sporing wilde ik eens goed gecontroleerd hebben. En begrijp me goed, ik heb dus helemaal NIETS nadeligs te melden over Velomobiel.nl of de service die ze daar geven. Ik ben juist heel tevreden over de manier waarop ze mij geholpen hebben toen ik met die schade zat, en de financiële afwikkeling daarvan.
Maar, afgelopen week heb ik contact opgenomen met Peter de Rond uit Lattrop. Je kan bij Peter terecht voor onderhoud en reparaties aan velomobielen, en ik heb hem gevraagd of hij direct deze zaterdag, gisteren dus, tijd had om de sporing na te kijken. Nou dat had hij, vanaf 13.00 uur was ik welkom.

                                          
                                          Mooie fietspaden in Twente.

Dus kon ik weer eens uitslapen op zaterdag :-)
Ik had een mooie route uitgezet via Hellendoorn, Geesteren en Ootmarsum. Heerlijk fietsen daar, rustig, en een beetje heuvelachtig.
Ik was zoals altijd te vroeg, dus net voor Lattrop heb ik even pauze gehouden zodat ik precies om 13.00 uur bij Peter kon aanbellen.

Na een kop koffie ging de Strada de werkplaats in, en kon ik Peter op zijn vingers kijken bij het afstellen van de voorwielen. Hij heeft gelijk op mijn verzoek de wielen in het midden van de wielkasten gezet. Ondertussen hadden we genoeg te kletsen over toertochten en lange afstanden fietsen. Ik kan, als absolute newbie met 8 maanden / 7000km velomobielervaring, veel leren van mensen zoals Peter, die regelmatig enorme afstanden afleggen met hun velomobiel.
Na nog een bak koffie en een gezellig gesprek met Peter en zijn vrouw, werd het tijd om weer richting Apeldoorn te vertrekken.

De Strada had trouwens uitspoor, en het rechterwiel stond iets verder naar voren dan het linkerwiel.
Het kan verbeelding zijn, maar de Strada lijkt nu lichter te rijden en gemakkelijker te sturen.
De handmade stelbok heb ik meegenomen naar huis, dus volgende keer doe ik het afstellen zelf.

                                         Retourtje Lattrop: 180km

Nu zou ik hier ook nog een verhaaltje over de “LOL”tocht van vandaag kunnen schrijven, maar dat hebben          
en 
ook al gedaan.

Ik kan alleen nog melden dat ik vandaag met mijn Flevobike dakje heb gereden. Ik deed dat omdat ik twijfelde of ik tijdens de Eurotour met of zonder tourkap of dakje zou gaan rijden. Op filmpjes van vorig jaar zie je diverse mensen met een Sinnerkap rondrijden. Een Sinnerkap lijkt mij te warm maar als je een paar dagen regen hebt, ben je toch blij met iets boven je hoofd.
Vandaag werd ik op mijn wenken bediend, sorry jongens :-)
Het is natuurlijk helemaal geen nieuws, maar ik moest het voor mezelf nog een keer bevestigd hebben; bij een lichte bui rij je lekker door, het dakje is voldoende, bij een hardere bui combineer je met de schuimdeksel, dan zit je zo goed als droog en het zicht blijft goed.
Vandaag was het niet van toepassing, maar in de volle zon zit je toch in de schaduw terwijl je net zoveel rijwind voelt als zonder dakje.
Ik heb het idee dat ik besloten heb wat ik tijdens de Eurotour monteer.  :-)
(en misschien ook wel naar Germersheim) 

                                           Het “LOL” rondje : 124km.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Edwin,

    Uitspoor of toespoor merk je inderdaad heel goed aan het rijden, ik merk het altijd aan de topsnelheid op een van mijn afdalingen, als ik daar onder de 70 km/u blijf is het tijd voor wielspoorcontrole. Mijn stelbokje heb ik ook zelf gemaakt van hout, ongeveer hetzelfde als Peter voor jouw heeft gemaakt vermoed ik.
    Zo'n newbie ben je wel niet meer denk ik, met die afstanden die je nu al aflegd!


    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      toen ik dat "absolute newbie" schreef, zat ik mij in gedachten te vergelijken met mensen die soms al 15 of 20 jaar velomobiel rijden, en af en toe tochten rijden van 1000km of meer. Maar, het "absolute" zal ik voortaan weglaten :-)
      Groeten, Edwin.

      Verwijderen