maandag 6 juli 2015

ZwODuN

Alweer bijna een week geleden zijn we teruggekomen, Marc en ik, van onze 9-daagse fietsvakantie. Of eigenlijk 10-daagse, maar gevoelsmatig tellen we de eerste dag niet mee als fietsdag.

Het begon namelijk op dinsdagavond. Marc en ik hadden afgesproken in Dieren, om van daaruit samen naar Arnhem te fietsen waar we om 21.30uur met de City Night Line mee zouden gaan naar Zürich.

Cabine met douche en toilet :-)

Dat verliep allemaal soepeltjes. Op het perron stonden een paar medewerkers van DB die ons hielpen met de tassen en de fietsen in de trein te tillen. Daar was gelukkig ruimte genoeg om de fietsen veilig neer te zetten. Vervolgens werden onze cabines aangewezen en kon er “geslapen” worden. Uiteraard werd het een korte nachtrust, eerst heb ik zolang het nog licht was naar buiten liggen kijken, en ook 's nachts, wanneer de trein stopte bij één van de 12 tussenstations, was ik regelmatig wakker. 's Morgens vroeg was er douanecontrole. Er werd op mijn deur geklopt, dus ik deed open, maar de vijf mannen van de Zwitserse douane liepen grijnzend 1 deur verder en gingen daar de hele boel controleren. Vlot daarna kreeg ik mijn ontbijt geserveerd, en om 08.30 reed de trein Zürich binnen.
                                       Uitzicht vanuit de trein

En toen kon het beginnen! We fietsten naar het Noorden, en kregen al snel de eerste heuvels te verwerken. Na een tijdje kwamen we in een dorp waar de weg opgebroken was. Uiteraard ging de omleiding via een steile helling, wat ons weer de nodige extra zweetdruppels kostte. :-) Want in tegenstelling tot Nederland, was het in Zwitserland wel mooi weer.

De eerste hellingen bedwongen

We fietsten naar Schaffhausen, genoten van het uitzicht op de waterval, kochten een veel te duur broodje met koffie, en reden door via Konstanz naar een camping bij Uttwil aan het Bodenmeer.
                                          Schaffhausen

Plekkie aan het water

De volgende dag reden we langs het Bodenmeer naar Bregenz in Oostenrijk, dronken koffie in Lindau en bogen toen af het binnenland in naar een camping in Obersiggingen.

De grens met Oostenrijk

Het Bodenmeer met de Alpen op de achtergrond

Na de vlakke rit langs het Bodenmeer, kwam er nu weer een wat zwaardere route, onze volgende camping lag bovenop de Schwäbische Alb. Vanaf Bregenz volgden we trouwens Reitsma's route, en dat schijnt de meest vlakke route te zijn. In ieder geval ging de route over erg mooie, rustige wegen en paadjes.

Uitzicht op het dal waar we net uit waren gekomen

Sigmaringen

Camping op de Schwäbische Alb

Na de Schwäbische Alb moest er uiteraard afgedaald worden, Marc tikte de 80km/u aan, ik kneep iets vaker de remmen in (nieuwe fiets, eerst even wennen) en hield het bij een max snelheid van 69km/u. Net na Tübingen kregen we de enige regenbui van deze vakantie. We moesten door een groot klaphek het bos in, en vrijwel gelijk begon het te regenen. En dat bleef het doen totdat we aan de andere kant van het bos het klaphek doorgingen om het bos weer uit te gaan. In het bos lag een zandpad, dus onze fietsen en tassen zaten onder de modder. In het dichtstbijzijnde dorp zijn we koffie gaan drinken en zowaar, de zon ging weer schijnen, en bleef dat doen. De volgende camping was bij Karlsruhe, vlak bij een snelweg, waar we vreemd genoeg weinig last van hadden.

De volgende dag voerde de route ons door Heidelberg. Een heel mooie omgeving! Een uurtje later had ik “pech”, mijn achterderailleur wilde niet meer schakelen. Gelukkig zag Marc bijna gelijk wat er aan de hand was; het moertje dat de kabel vastklemt bij de derailleur, was losgetrild.
Onze camping van de dag bevond zich in Wattenheim. Ter hoogte van Worms, maar dan aan de andere kant van de Rijn.

Heidelberg

Dag 6 zou onze langste dag worden. We reden om 7.30uur weg van de camping, om eerst nog in Wattenheim broodjes en koffie te kopen. Bij Nierstein staken we de Rijn over, en reden door het binnenland naar Bingen. Het was wel heuvelachtig, maar het was goed te doen. Vanaf Bingen reden we langs de Rijn, een route die we allebei al meerdere keren hebben gefietst, maar die altijd mooi blijft om te rijden. Bij Bacharach (we hadden er inmiddels 100km opzitten) dronken we koffie en aten we wat. Een paar Amerikanen die van een rondvaartboot afkwamen, hadden de grootste schik om onze fietsen, zoiets hadden ze duidelijk nog nooit gezien. We kozen dit keer voor de camping in Spay, na 137km gefietst te hebben. Dit is best een goede camping, je kan er lekker eten en drinken en er is (in het voorseizoen) ruimte zat. Wat er ook is, is een drukke weg, en een nog drukkere spoorlijn. Ook aan de andere kant van de Rijn is een spoorlijn. Overdag merk je het niet zo, maar 's nachts wel; iedere zes of zeven minuten komt er een trein voorbij. Vooral de zware goederentreinen aan onze kant van van de Rijn zorgden ervoor dat je de grond voelde trillen. Overigens werd ik de volgende morgen om 05.00uur wakker door....een hele groep ganzen die luid roepend laag over de camping vlogen :-)

Tussen Nierstein en Bingen

Bacharach

Verder ging het weer, langs de Rijn naar Koblenz, en door naar Remagen. Daar verlieten we de Rijn, en volgden Reitsma's route tot in de buurt van Euskirchen. Daar bogen we af naar het Noorden om naar de camping in Liblar te gaan, vlak bij Brühl. De recreatieplas die daar is werd druk gebruikt, want het was tegen de 30 graden. Wel weer lekker gegeten en gedronken in het bijbehorende restaurant.

Koblenz

De laatste klim (vanuit Remagen) achter de rug...

De 8ste dag zouden we Reitsma's route weer oppakken bij Düren. Maar even later bij Jülich werd onze weg versperd door pauze houdende houthakkers. We mochten er onder geen beding door, en moesten dus een eindje terugrijden naar de verharde weg. Daar besloot ik om de originele route te laten voor wat het was, en over rustige maar goede wegen richting Nederland te rijden. (Marc was het er trouwens helemaal mee eens :-) ) Het was namelijk alweer erg warm aan het worden, en dan is het keren en draaien op zandpaden met kuilen niet altijd even leuk. Dan maar glad asfalt :-) De laatste camping was in Velden, net ten Noorden van Venlo.

Tja, en de laatste dag hoef je alleen nog maar naar huis :-) We reden Duitsland weer in, om via een voor mij nieuwe route in Kleve uit te komen. Vervolgens reden we via Emmerich naar 's Heerenbergh, voor de laatste keer koffie met gebak van deze reis. Net na Zeddam gingen we ieder onze eigen weg, Marc naar Neede, en ik naar Apeldoorn.

Totaal reden we iets meer dan 1100km, met een gemiddelde rijsnelheid van 21,4km/u.

Dit blog is een beetje een opsomming geworden van wat we wanneer gedaan hebben. Maar het is voor mij nauwelijks onder woorden te brengen hoe mooi en rustgevend zo'n tocht /omgeving is. Bekijk de foto's maar, misschien maakt dat het wat duidelijker :-)

P.S. ZwODuN is een samenvoegsel van de landen waar we doorheen zijn gekomen.                     Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Nederland.

P.S. 2:   En hier is dan het bijbehorende filmpje (27 min):

1. Hoi Edwin,

Mooie opsomming, als ik het zo lees en bekijk hebben jullie een prima ontspannende vakantie gehad!
    Mooie foto's!

Groeten, Adri.

1. Dankjewel Adri,
      dat klopt inderdaad. Dit soort vakantietochten ga ik zeker nog vaker maken.

Verwijderen
  2. Geweldige tocht, knappe prestatie, prachtige omgeving, goed gezelschap en dus een mooie ervaring.

1. Hoi Wim,
      klopt helemaal. Alleen zie ik het niet zozeer als een prestatie. De dagafstanden waren voor Marc en mij goed te doen zonder doodmoe aan te komen op de volgende camping. En vervolgens was er heel veel tijd over om uit te rusten voordat we de volgende dag weer verder reden...

3. Edwin

Leuk je verslag te lezen. Wij zijn zelf ook al een paar keer met de fietsen in de City Night Line met eigen slaapcoupé op pad geweest en dat bevalt erg goed. Je komt relatief uitgerust aan ;-).

groet,
    Paul

1. Hoi Paul,
      het was voor mij de eerste keer, maar het is goed bevallen. Dus voor volgend jaar zal ik eens gaan uitzoeken wat voor mogelijkheden er verder nog zijn...

Verwijderen
  4. Goed verslag, Edwin! En ik kan het weten, was er zelf bij :-) Het was voor mij ook de eerste keer, en ik moet zeggen dat het wel naar meer smaakt. Ik ben ook alvast aan het kijken naar een volgende uitdaging, wordt vervolgd...

1. Dank je Marc, dat wordt nog moeilijk kiezen, want er zijn veel meer uitdagingen dan er in een jaar passen. :-)

Verwijderen
  5. je zou er bijna een open ligger voor aanschaffen :)

1. Hoi Casper,
      Daar krijg je geen spijt van, dat moet je beslist doen :-)

Verwijderen
  6. Wat een mooie reis! Wat een beetje jammer is,mis dat steeds meer van die internationale treinen waar fietsen in meemogen verdwijnen.

1. Dankjewel Belle!
      Ik heb inderdaad ook gelezen dat er steeds minder internationale treinen zijn waarin je de fiets mag meenemen. Ik kan alleen maar hopen dat er voldoende overblijven...

Verwijderen
  7. leuk verhaal en leuk dat we je tegen kwamen vanmiddag!

1. Bedankt Marcel,
      ik vind het ook leuk jullie gezien / gesproken te hebben.
      Is weer eens wat anders dan elkaars blog lezen... :-)

8. Reacties
    1. Dankjewel Peter,

Als je nog ergens een open ligger hebt, ben je welkom hoor! :-)