maandag 28 juli 2014

1 Jaar Strada enzo.

1 Jaar Strada

Afgelopen zondag was het dan zover, ik was 1 jaar in het blije bezit van Strada 136.
In dat jaar heb ik er 11401 kilometer mee gefietst. In die zelfde periode heb ik ook 1278 kilometer gefietst met de GreenMachine, en nog 998 kilometer met de stadsfiets.
Samen maakt dat het -voor mij- respectabele totaal van 13677 kilometer.





Ovale tandwielen

Sinds half juni rij ik rond met ovale tandwielen. Dat wil zeggen, het kleinste en middelste voorblad zijn ovaal, het grote blad heb ik gelaten zoals het was.
Het effect daarvan was, dat het optrekken en het klimmen een stuk sneller ging dan ik gewend was.
Zo haalde ik bijvoorbeeld zelfs Bocycle op zijn Fujin in bij de beklimming van de Posbank vanuit Rheden. (op het laatste stukje na dan :-) )
Kortom, ik was er blij mee. Totdat Peter de Rond belde met de mededeling dat we ze toch verkeerd gemonteerd hadden. Hij legde uit hoe het wel moest, stuurde documentatie, en afgelopen zaterdag heb ik de ovale tandwielen op de “nieuwe” manier gemonteerd.
En nu? Het effect is -dat ik het idee heb- dat ik gemakkelijker harder rij dan voorheen.
Ik zeg dat expres zo voorzichtig, want ik heb er alleen nog maar twee kortere ritten mee gereden.
Maar waar ik eerder op mijn gemak 33 / 34 reed, rij ik nu gemakkelijk 38 / 39.
En 38 / 39 rijden was nooit gemakkelijk. Daar moest ik wel wat voor doen (met mijn Strada op Marathon+ banden)
Maar dat is natuurlijk geen exacte wetenschap; vorm van de dag, weersomstandigheden, wegdek, van alles kan van invloed zijn.
Ik rij sinds een tijdje met een hartslagmeter, ik kan dus wel enigszins de ene rit vergelijken met de andere. Vooral het avondrondje door de weeks, dat is vaak dezelfde route, en die gegevens kan je dus mooi naast elkaar leggen. De nieuwe versie van Garmin Connect leent zich daar goed voor. Maar goed, de eerste indruk is dus positief, later -na een paar lange tochten- zal ik er nog op terugkomen.





Van de weg gehaald.

Op de eerste dag van het nieuwe jaar van Strada136, is mij overkomen wat veel andere velomobilisten ook al is overkomen, ik moest op het fietspad gaan rijden van Oom Agent.
Ik reed op de Oude Beekbergerweg richting Apeldoorn. Mooi glad asfalt, brede rustige weg, met een fietspad ernaast. Uit een zijweg kwam een politiewagen, die mij met -jaja- 40+km/u voorbij zag komen. In no time reed hij naast mij, en ik moest stoppen. Hij zei dat ik op het fietspad moest gaan rijden, en ik zei: “Dat is goed, maar U weet toch wel dat dat niet hoeft he?”
Hij vroeg wat ik bedoelde, en ik heb hem verteld over de meer dan twee wielen en breder dan 75cm enz. Ik zei tegen hem dat als hij het nu een gevaarlijke situatie vond, dat ik dan op het fietspad zou gaan rijden. Nou dat vond hij. Ik kon volgens hem op het fietspad ook snelheid maken.
Ik wees hem op de brede rustige weg (zondagmiddag) en op het drukke fietspad, vol met ouderen die met hun tweeën naast elkaar reden en daarvoor het tweerichtingen fietspad compleet nodig hadden. Toen wees ik hem op het snelheidsverschil, hij vond immers dat ik op het fietspad snelheid kon maken. Op de weg zou er minder snelheidsverschil zijn dan op het fietspad.
Hij had geen argumenten meer over, maar ik wilde het ook niet op de spits drijven. Hij zegde toe uit te zullen zoeken hoe het nu precies zit met de verplichting om van een verplicht fietspad gebruik te maken :-) en ik vervolgde mijn weg. Op het fietspad.

Een volgende keer moet ik het gevaar weer zelf inschatten, en ik heb zo'n idee wat die inschatting gaat worden :-)


18 opmerkingen:

  1. Dat zijn behoorlijke getallen Ed.

    Ovale tandwielen........moet ik er dan toch echt aan gaan geloven. Als het echt zoveel scheelt..........wow.

    Ik heb voor oom agent een kopie met de desbetreffende wettekst in de XS liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch kan ik het maar moeilijk geloven dat met ovale tandwielen zoveel sneller wordt gereden. Dan zouden de racefietsers er toch ook veel meer mee rijden? Ik heb bij het kijken naar de TV-beelden van de afgelopen TdF-etappes erop gelet maar er zijn mij geen rijders opgevallen die met ovale bladen reden... Of zou het juist bij de liggende houding meer snelheidswinst opleveren? Ik merk zelf dat een iets andere trapbeweging (voeten meebewegen) ook al meer snelheid oplevert, dus er valt voor mij zowiezo nog wel wat te optimaliseren :)

      Verwijderen
    2. Zie: http://www.ovaletandwielen.nl/contents/nl/d15_Atleten.html

      Of is dit een: "Wij van wc-eend........"

      Verwijderen
    3. Hoi Wim,

      ik heb ook wel iets bij me waar het precies op staat, maar daar dacht ik op dat moment helemaal niet aan. Volgende keer beter....

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
    4. Hoi Marc,

      er rijden diverse wielrenners mee rond, zie ook de mail van Wim. Ik denk dat je wel heel goed moet kijken wil je kunnen zien of iemand ze gemonteerd heeft.
      Maar voor de rest, ik zei het al, ik heb het idee dat het helpt. Maar het is geen wondermiddel, en er zijn uiteraard ook andere factoren waardoor je op een bepaalde dag harder of langzamer rijdt dan anders.
      Als ik meerdere langere tochten heb gereden kom ik er op terug.
      Voorlopig rijdt het heerlijk, en ben ik blij dat ik ze er op heb zitten.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
    5. Waarschijnlijk (op te maken uit de ervaringen, opkomende en neergaande trends, en schrijfsels hier en hier) helpen ze bij de ene rijder meer dan bij de andere. Dan zou het dus van de gebruiker afhangen, vooral van diens traptechniek en wellicht ook de mentale beleving. En ik heb ook het gevoel dat het bij liggers meer effect heeft dan bij bukkers.

      Maar dat zijn slechts observaties en aannames, geen persoonlijke ervaringen. Als dit verschil an sich bij Edwin echt 5 km/u zou opleveren, dan is het voor Edwin zeker een grote verbetering. Snelheid is tenslotte ook comfort, zeker met minimale inspanning.

      Verwijderen
  2. Hoi Edwin,

    Mooie km stand. Tja en wie weet ga ik ooit ook wel eens aan de ovale tandwielen...

    Nog even wat anders: die foto van de politieauto mag je zeer ws. niet zo gebruiken. ( ik zag 'm op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3502013/2013/09/01/Duo-opgepakt-na-stelen-kenteken-politieauto.dhtml ) want hij komt van het ANP. Je kunt hier gedoe mee krijgen (is wel onwaarschijnlijk maar toch).

    Tip: In Google images kun je tegenwoordig onder Zoekhulpmiddelen ook fotos zoeken die je wel mag (her)gebruiken.

    groet,
    Paul


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was trouwens net de 12345e bezoeker :)

      Verwijderen
    2. Hoi Paul,

      bedankt voor de waarschuwing. Ik had hem gewoon via Google afbeeldingen gevonden, nooit aan gedacht dat je die foto's misschien niet mag gebruiken.
      Nu vervangen door een foto die in elk geval wel mag. Maakt mij ook niks uit, als er maar zo'n auto op staat. :-)

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
    3. Hoi Wim,

      12345e bezoeker? Dat is dan bijna 1 bezoeker per gereden kilometer :-)

      Verwijderen
  3. Hallo Edwin, ben benieuwd naar je ervaringen na 4 weken gebruik of zo.
    Gr. Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      ik zal er tegen die tijd zeker een blog over schrijven.
      Waarschijnlijk pas na 30 augustus, want dan rijden we Rondje IJsselmeer met LOL.
      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  4. Mooi kilometrage Edwin en dat zonder woonwerkritten!

    Die Q rings, ze helpen ook mij sneller te gaan. Ik rijd altijd met een hartslagmeter en ook daaraan is het te zien: hogere snelheid bij lagere hartslag. Daar is Garmin goed bij te gebruiken. Overigens geen keiharde wetenschap.

    En, voor Marc: ze rijden er wel degelijk mee, kijk maar naar de Sky renners en Marianne Vos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Casper, ik geloof wel dat sommigen ermee rijden ook al heb ik dat zelf toevallig niet ontwaard. Interessanter vind ik de vraag waarom er niet veel meer profrenners mee rijden als ze zo'n verbetering bieden.

      Verwijderen
    2. Tja, Marc, de professionele wielerwereld is uitermate behoudend, daar zit het.

      Verwijderen
  5. Hoi Edwin,

    Mooi aantal kilometers! En de tandwielen, tja, ook mij bevallen ze prima, dat sommingen er niet aan willen is hun beslissing. Profs zijn inderdaad zeer behoudend, er zijn er echter genoeg die er wel mee rijden. Mijn ervaring is dat het klimmen makkelijker gaat, en circa 2,5 km sneller dan met ronde tandwielen. Op de vlakkere stukken kan ik makkelijker een hoge frequentie aanhouden, dat scheelt wel 10 omwentelingen vergeleken met ronde tandwielen.
    Bij mij blijven ze in elk geval!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Adri,
    Ik denk dat er bij de 5 km verschil die ik hierboven noem, inderdaad ook andere oorzaken mee hebben gespeeld. 2 á 3 km verschil toeschrijven aan de tandwielen is realistischer. De hogere trapfrequentie die je noemt klopt, dat heb ik ook zo ervaren.
    Ik twijfel eigenlijk alleen nog of ik mijn grootste voorblad ook zal vervangen.... :-)

    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen