zaterdag 5 juli 2014

Rondje Noord Nederland


Na een geweldig leuk weekend op Cycle Vision vond ik het tijd om zelf weer een stukje te fietsen.

Ik had – en heb – dit jaar geen zin om een hele lange tocht in mijn eentje te rijden. Volgens het weerbericht zou het drie dagen mooi weer worden, dus heb ik dinsdagmiddag een driedaagse route uitgezet met behulp van de planner van de Fietsersbond.
Dinsdagavond heb ik de Strada ingepakt, en woensdagmorgen reed ik via Nijkerk en Almere naar Amsterdam. Omdat ik er langs kwam, ben ik nog maar een keer over de Nesciobrug gefietst, en even later over de Schellingwouderbrug weer naar het noorden, want ik wilde via Ilpendam naar Purmerland. 


Daar stuurde de Fietsersbond mij over het Wormerpad. Erg mooi, maar in het begin “een beetje” smal. 


Vervolgens alsmaar recht uit, tot ik bij een mooie “fietsbrug” uitkwam over de Ringvaart. Ik overwoog nog even om hem fietsend te proberen, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. 


Verder ging het weer, via De Woude, Alkmaar, Bergen en Schoorl (Klimduin) naar Camperduin, en daar de dijk op. Zoals Pé Koomen ook al schreef wordt daar hard gewerkt, en met dit mooie weer was het vol met   wandelaars en fietsers.
Schoorl

Camperduin
Op de Hondsbossche Zeewering

 Via Sint Maartenszee en Slootdorp bereikte ik om een uur of vier de camping in Wieringerrand. (187 km gefietst)

                                          Rustige plek in Wieringerrand



De tweede dag reed ik om 8 uur de Afsluitdijk op. Het werd een heerlijke tocht met de wind meestal half achter, dus ik kon af en toe lekker opschieten. Ik was niet de enige die naar de Duitse grens wilde, ik haalde net na de Afsluitdijk twee dames op racefietsen in, zij reden met een kruissnelheid van 30 en waren onderweg naar Oude Pekela, en dat is vlakbij Rhederveld, wat mijn doel van deze dag was. Het was diverse keren stuivertje wisselen, ik reed steeds bij ze weg, maar als ik oponthoud had, in de bebouwde kom bijvoorbeeld, kwamen ze mij weer voorbij. In Akkrum heb ik koffie gedronken en boodschappen gedaan, en toen ik weer in mijn fiets stapte kwamen zij ook weer voorbij rijden. Niet veel later raakte ik ze kwijt, want toen vond de Fietsersbond het nodig om mij -letterlijk- het bos in te sturen. Ik heb aardig wat bospaadjes, onverhard, grint, betonplaat en asfaltstroken onder de Strada door zien gaan. Het maakt het fietsen leuk en afwisselend, maar je moet geen haast hebben. En je moet de energie hebben om steeds maar weer te remmen en weer op te trekken. Van Veele naar Veelerveen kreeg ik nog een pad te rijden met twee rijen betonplaten, die precies goed lagen voor auto's, maar dus niet voor velomobielen. 
Dat pad kwam uit bij een brug waar ik wel makkelijk op, maar wat minder makkelijk af kon.


Maar ook deze dag heerlijk gefietst, en om vier uur was ik op de camping “De Entourage” in Rhederveld. (184 km gefietst)

                                         Het hele veld voor mij alleen.

De derde dag vertrok ik om 7.45 uur van de camping, en ik was om 8 uur in het vestingstadje Bourtange. Op dat tijdstip was er maar één toerist, en dat was ik zelf :-)




Vervolgens ging de route langs de Duitse grens naar het Zuiden. Heerlijk fietsen daar, de route bestond uit hele rustige wegen en achteraf weggetjes.


Langs Rütenbrock, door Klazienaveen, en bij NieuwSchoonebeek ging ik Duitsland weer in. Door Neugnadenfeld, Hoogstede en Uelsen, en bij Oud-Ootmarsum kwam ik Nederland weer binnen.
Het is een heel mooi gebied om te fietsen. Veel heuvelachtiger dan ik van tevoren dacht, terwijl ik er toch al wel wat van gezien had toen ik naar Peter de Rond in Lattrop fietste.
De route ging verder via Albergen naar Nijverdal, om de Holterberg over te steken naar Haarle.
Maar dat lukte helaas niet, omdat de fietspaden aan beide kanten van de weg zijn afgesloten.
De GPS wilde mij als alternatief over smalle fietspaden over de Holterberg sturen, maar ik had het inmiddels wel een beetje gehad met smalle fietspaden :-)

Dus reed ik over de hoofdweg naar Rijssen en via Holten en Deventer terug naar Apeldoorn.
Om de tijd wat te doden heb ik nog “wedstrijdje” gedaan met scooters, zowel tussen Holten en Deventer als tussen Deventer en Teuge kon ik 38 km/u gemakkelijk volhouden, en dat was kennelijk de max. snelheid van de twee scooters die voor me reden. Dit moest ik overigens wel bekopen met een verplichte stop in Apeldoorn, bijna thuis dus, om mijn brandende voeten even bij te laten komen :-)

Om vier uur was ik thuis, waar ik nog de rest van de dag bezig ben geweest om het vochtverlies weer goed te maken. (193 km gefietst)


11 opmerkingen:

  1. #jaloers

    Wat een mooie tocht. Bourtange, daar wil ik nog steeds een keer naar toe.

    De Woude? Niet bij WimS op de koffie geweest?

    En nu ga ik al die filmpjes eerst even bekijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wim,

    nee, ik ben niet bij Wim S op de koffie geweest. En ook niet bij de talloze andere lig-fietsers waar ik vlak langs ben gekomen. :-) Ik kreeg onderweg een uitnodiging om langs te komen, (@skiskien) maar die las ik te laat. En om nou terug te rijden....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Edwin,

    Even lekker zitten meegenieten van je 3-daagse! Vooral de filmpjes vond ik geweldig! Niet altijd eenvoudig met een velomobiel in Nederland, er zijn genoeg plekjes waar ze de infrastructuur "vermoeilijkt" hebben voor velonauten zo te zien.
    Bedankt, leuk om te lezen en te bekijken!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      de filmpjes waar ik met 40 km/u over glad asfalt zoef heb ik natuurlijk ook, maar die zijn een stuk saaier om naar te kijken. Vandaar deze keuze, ik ben blij dat je het leuk vindt. Toen ik zelf nog geen VM had, was ik altijd op zoek naar dit soort filmpjes, omdat ik me afvroeg of en hoe deze situaties konden worden opgelost.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  4. Genoten van de video s ..je zou ook eens in de omgeving van Bakhuizen kunnen fietsen( zuid west Friesland) Nederlanders weten niet hoe heuvelachtig het daar is.Jammer dat we elkaar gemist hebben. 8431rl 12

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Klaas-Jan,

      Ik ben een tijdje geleden via Nijemirdum en Oudemirdum naar Koudum gefietst, tijdens een rondje IJsselmeer. Het is inderdaad een hele mooie omgeving om te fietsen.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  5. Wat een leuk rondje! Krijg er zin in. Over twee weken hebben we 'n weekje tijd dus....ah, Marloes heeft je tracks al. :-)
    Bij het lezen kreeg ik weer het rondje Nederland gevoel. Een trip waar ik vaak met plezier aan terug denk. Nederland is zo prachtig en alles binnen fietsbereik.
    Tja en dan camping 'De Enthourage'. Ik krijg acuut heimwee naar die fantastische plek. Met stip mijn meest favoriete camping in Nederland. (op jou aanbeveling was dat meen ik...)
    Ik zie de rit voor ons al helemaal voor me. Wel een even langswippen in Schildwolde 'de Wildemansheerd'. Dan zeker twee nachten op 'de Enthaurage' relaxen. Gewoon omdat het kan.

    Die weg komt me bekend voor in Veele. De brug met 3 opritten staat bekend onder de Mercedesbrug. Vorige keer was hij in erbarmelijke staat van onderhoud. Is dat opgelost?
    De doorsteek door die puist van Duitsland was voor ons ook een verassing. Idd. prachtig daar.

    Ik kijk er al naar uit dat op trek te kunnen over twee weken. Wij gaan er wel iets langer over doen.

    Kan je nog iets meer melden over camping de Wieringerand? Wij verbleven op SBB camping Robbenoord. Stil, maar (te) eenvoudig.
    In Noordholland heb ik nog een camping in gedachten langs de dijk naar Hoorn. Kleine wiel of zo iets. Als eerste overnachting.
    Aftellen kan beginnen.

    BrandweerQuest

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Corn Dolly,

    De brug met de drie opritten lag er perfect bij, zag er uit als nieuw. Camping Wieringerrand is van SBB en ligt in het Robbenoordbos. Ik denk dus dat ze de naam veranderd hebben. Ik heb een foto toegevoegd van de ingang, als ik achterom zou kijken op die plek dan zag ik aanlegsteigers. Kleine Wiel ken ik niet, wel was ik vorig jaar in de Veerhof in Oostwoud. Dat vond ik geen uitschieter, maar voldeed voor mij prima.

    Ik wens jullie alvast een hele fijne vakantie,
    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De SBB is idd dezelfde. De camping bij(!) Hoorn is 'de Weel' bij de kleine Braak (watertje) langs de IJsselmeerdijk. Simpel klein campinkje met veel vaste gasten en wat kleinvee. (Geiten die steeds uitbreken en aan je tent knagen...) Als je op de grond stampt golft het hele terrein van zompigheid. Achter de dijk is een strandje en een fraai uitzicht over het IJsselmeer.
      Lekkere kneuter camping. Hou ik van. Is wel licht van de route af. Maar altijd leuk fietsen over de dijk. Hoorn is ook een bezoek waard.
      In Oostwoud kunnen we natuurlijk terecht bij Jan Geel (Museum Baan) voor een bakkie, wij wippen meestal even bij een tante en een oom (fietsbouwer/fanaat!) aan daar.
      Steeds minder dagen rest ons nog tot de aftrap... :)
      BrandweerQuest

      Verwijderen