zondag 24 november 2013

De Nijl



Vanmorgen ging de wekker om 06.15 uur, net als door de week. Ruim een uur later duwde ik mijn Strada naar de openbare weg, om vervolgens op mijn dooie gemak naar het Zuiden te fietsen.
Het was nog donker, rustig op de weg (duh), en het voelde niet koud aan, want ik had de wind mee.
Bij Groenendaal sprongen twee herten sierlijk zij aan zij over een hek toen ze me aan hoorden komen. Om over dat hek te komen zou ik een ladder nodig hebben :-)

Iets na negen uur kwam ik aan in Nijmegen.
Dit weekend werd “De Oversteek” geopend, de nieuwe brug bij Nijmegen. Volgens de berichten zou je vandaag over de weg mogen fietsen, waar vanaf morgen alleen maar auto's mogen komen.
Maar helaas, de weg was afgezet en het was volgens de mannen met de gele hesjes toch echt de bedoeling dat ik op het fietspad zou blijven. En omdat ik geen zin had om de Strada door de mulle berm te duwen of over een betonnen rand te tillen, ben ik dus alleen over het fietspad heen en weer gefietst over “De Oversteek”.


Vervolgens ging ik nóg een keer de Waal over, maar nu over de spoorbrug, de “Snelbinder”.
Na een kort ritje door hartje Nijmegen belde ik iets over half tien aan bij Johan en Mieke van De Nijmeegse Ligfietsvereniging.
Terwijl we aan de koffie zaten, kwamen de andere deelnemers ook binnendruppelen, en tegen half elf reden we Nijmegen weer uit, maar nu over de oude “Waalbrug”.

“De Nijl” ging vandaag een route fietsen via Bemmel, Pannerden, en Elten naar 'sHeerenbergh, en vanaf daar met een route door Duitsland weer terug naar Nijmegen.
Met vijf velomobielen en twee open liggers gingen we op weg. Het was een mooie route, met een leuke groep mensen.


In 's Heerenbergh hebben we pauze gehouden bij “De Snor”. Daar hebben we bijna een uur gezeten , -als het gezellig is dan vliegt de tijd-, en toen was het voor mij alweer tijd om afscheid te nemen.

De groep ging weer terug naar Nijmegen, en ik ben via Zeddam, Wehl, Doesburg en Dieren weer naar huis gereden. Bij Dieren moest de schuimdeksel erop, want ik kreeg een flinke bui op mijn (Flevobike) dak. En samen met de plotseling harde wind tegen, zorgde dat ervoor dat het laatste stuk KOUD was.


Om drie uur was ik weer thuis, met 140km op de dagteller.

5 opmerkingen:

  1. Leuk dat je bij de Nijl een toertocht hebt gereden. 140km valt mij uiteindelijk toch mee. Ik had verwacht dat het nog veel meer km. zouden zijn.

    Wat rijden zij nou voor kruissnelheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het wisselde nogal, maar ik denk ongeveer 25.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vreemd dat je (nog) niet over de weg mocht fietsen. Het was weliswaar afgezet, maar je kon er wel op. Vele duizenden mensen hebben dat later op de dag wel gedaan. Het was ongelooflijk druk de hele dag. Er was ook een sprintwedstrijdje georganiseerd door mannen van Velocity Fietskoeriers. Hans Wessels heeft nog meegereden op een Challenge.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jos,
    Er was een groep wielrenners die zich met de fiets op de nek een weg baanden van het fietspad naar de weg. Dat zag ik mezelf niet doen. :-) Aan beide zijden van de brug waren fietsers in gesprek met de "bewakers" maar niemand mocht de weg op. Ondanks dat waren er genoeg mensen die het toch deden, maar de hekken zorgden ervoor dat het met de velomobiel niet kon. Misschien was ik er inderdaad gewoon te vroeg?
    Groeten Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Edwin,
    Die afzetting is inderdaad de hele dag gebleven, maar veel mensen trokken er zich niets van aan. BicycleDutch heeft er nog een mooi artikel aan gewijd met aan het eind een videoregistratie. http://bicycledutch.wordpress.com/2013/12/01/car-free-sundays-a-40-year-anniversary/

    BeantwoordenVerwijderen