Het zicht met een Flevobike-dakje.
Zoals ik eerder al zei, een toerkap lijkt me soms ideaal.
En dan met name een Sinner-toerkap, in verband met de grotere binnenruimte.
Totdat “opeens” op meerdere blogs de nadelen van zo’n kap
worden genoemd. Het eeuwige beslaan van de klep, het gevaarlijk slechte zicht
bij regen en duisternis, en in sommige gevallen het toegenomen lawaai.
(en hoe
doen jullie dat bij verkeerslichten als de lus in de grond niet werkt?)
Reden genoeg voor mij om het Flevobike-dakje weer eens
tevoorschijn te halen. Eigenlijk gebruikte ik hem niet meer omdat ik vond dat
hij veel wind vangt. Dat vind ik nog
steeds, maar met regenachtig weer is dat
minder belangrijk. Wel belangrijk was het dat hij aan de achterkant los waaide
bij harde wind van de zijkant, of schuin van voren. En als je met windkracht 5+
met één hand moet sturen omdat je met je andere hand het dak moet vasthouden,
kan je je voorstellen dat er betere oplossingen zouden moeten zijn.
Eén van die oplossingen bestaat uit twee stugge elastieken
met een haakje eraan die nu aan het klittenband van het dakje vastzitten, en
achter de rand van het instapgat haken. Stukje neopreen op de rand om
beschadigingen te voorkomen, en klaar. Dakje zit als een huis, ongeacht de
windkracht.
Ik kan gewoon over mijn schouders de haken losmaken en in
één beweging het dakje omhoog duwen om uit te stappen, dat kost geen extra
tijd.
Doordat het minischermpje gewoon blijft zitten als het
dakje en de schuimdeksel gebruikt worden, is er praktisch geen sprake van regen
of opspattende druppels in je gezicht.
Dat is niet heel veel anders dan Johan Vrielink op zijn
blog liet zien.
Wat natuurlijk wel anders is, is het gebruik van de
zijruitjes. Want aan de zijkant waait het bij mij soms nog wel naar
binnen. Ik heb nog geen idee of het gebruik van de zijruitjes bij de Strada ook
zou kunnen werken. Het instapgat is namelijk veel breder en ronder dan het
dakje. Ik zal binnenkort wel eens kijken wat er mogelijk is.
Voorlopig heeft dit alles wel tot gevolg dat de eventuele
aanschaf van een toerkap nog even op de lange baan wordt geschoven. De
proefritten die ik met slecht weer heb gemaakt waren zo comfortabel dat ik
voorlopig nog met een Flevobike-dakje blijf rijden.
Hallo Edwin,
BeantwoordenVerwijderenOok ik was het eens met Quezzzt aangaande het slechte zicht. Meestal rijd ik dan in dat soort situaties met het vizier op een zodanige kier dat ik maximaal zicht heb, en minimale inslag van regendruppels. Niet ideaal, maar je word veel minder nat en de zijkanten blijven natuurlijk wel gewoon dicht, zodat de koude wind meevalt.
Het blijft toch een kwestie van individuele keuze......
Groeten, Adri.
Hoi Adri, dat klopt inderdaad. Het zou best zo kunnen zijn dat ik er tijdens een koude winter alsnog toe over ga om een Sinnerkap te kopen. Maar ik wil eerst ervaren dat het dakje niet voldoende bescherming biedt.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Edwin.
Als een lus niet werkt dan is het gewoon vizier omhoog en de linkerarm door de ontstane opening naar de drukknop en drukken maar , geen probleem.
BeantwoordenVerwijderenOké, klinkt simpel :-) Ik dacht (zonder het ooit geprobeerd te hebben) dat je er op die manier niet bij zou kunnen. Bedankt voor je reactie.
VerwijderenGroeten, Edwin.
Hee Ed,
VerwijderenBij mij werkt dat niet.Ik wacht wel tot een ander de knop indrukt of anders ruk ik de kap rechts even los en doe m'n arm eronderdoor. Dat herinnert mij eraan dat ik nog s een stokje in de Quest moet gooien om daarmee de knop in te drukken, heb wel eens ergens iets gelezen over een stokje met rubber dop ofzo, misschien zo'n telescoopgevalletje.
Hoi Cor,
Verwijderenik gebruik daar een monopod voor. Een éénpoot statiefje dus. Maar dat doe ik omdat ik die nog had liggen. Als je hem speciaal hiervoor aanschaft, dan is het een dure oplossing.
Een vaste kap zal vooral wat comfortabeler zijn met koude zijwind en binnenkomende koude lucht kun je doseren.
BeantwoordenVerwijderenTotdat inderdaad het gaat regenen in het donker en de straatverlichting op de druppels/straaltjes water op het viziertje schijnt en het erg lastig wordt voldoende te zien. Dan moet dat vizier open en dan krijg je ook regen en wind in je gezicht.
Hoi Quezzzt,
Verwijderenik denk dat je met een racekap met de klep half open, meer (opspattende) regen in je gezicht krijgt dan met een minischermpje i.c.m. schuimdeksel en Flevobikedakje.
Als dat klopt, dan zou je kunnen vaststellen dat een Flevobikedakje de betere keus is bij regen, en een race of toerkap de betere keus bij koud weer.
Nou regent het bijna nooit, maar hoe vaak is het koud? :-)
Groeten, Edwin.
Mijn oplossing bij de Versatile, Edwin.
BeantwoordenVerwijderenStevig elastiek, maar nu bij de Strada (131) nog niet nodig gehad. Voor mij is een vaste kap niet handig, omdat de remparachut niet te gebruiken is en aangezien elke rit een afdaling heeft van tenminste 200 hoogtemeters, is een vrije opening noodzakelijk.
Afgelopen winter had ik het versatiledakje nog niet gemonteerd en bood een skihelm een warm alternatief. Alleen vochtige sneeuw was lastig (fietsbril slaat dicht en beslaat), maar daar bied een skibril weer een goed alternatief. Voor de komende winter gaat de skihelm weer op, maar nu onder het dakje. Mocht nog zien hoe de combinatie werkt, vooral bij sneeuwval. Weet wel dat een skihelm je heerlijk warm houdt, ook als de wind van opzij komt en om het schermpje in je gezicht blaast.
Voor mij dus geen forse investering in een vaste kap, maar een skihelm van 35 euro gekocht bij A. of L...
Jaap - straks ook de spijkerbanden weer onder de Strada - P.
Hallo Jaap, volgens mij verschilt onze woonomgeving nog al :-) De afdalingen bij mij in de buurt zorgen voor een snelheid van 60 of 70 km/u, geen remparachute nodig in ieder geval. Toen ik dit blog schreef was ik vast van plan om met een dakje te blijven rijden, in ieder geval bij regen. Totdat ik een toerkap mocht lenen, zie volgend blog. Dat beviel zo goed dat ik er inmiddels één besteld heb.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie, groeten Edwin.
Veel fietsplezier met je toerkap, Edwin.
VerwijderenBen benieuwd hoe jij het fietsen in de donkere uren in mistige / vochtige omstandigheden gaat vinden. Voor mij omstandigheden, waarbij ik geen plastic voor mijn ogen willen hebben. Vooral met tegenliggers op onverlichte wegen kan het anders gevaarlijke situaties geven.
Ik ga het vast lezen tzt op je blog.
Succes. Jaap P.
Hallo Jaap,
BeantwoordenVerwijderendat klopt, in die situatie zal de klep (gedeeltelijk) open moeten.
Groeten, Edwin.