zondag 8 december 2013

Hollen of Stilstaan

Hollen of (bijna) Stilstaan, daarmee is het rondje van vandaag eigenlijk het best te omschrijven.
Ik had me voorgenomen om een rondje over de Posbank te rijden met de Strada, bij Rheden omhoog, en bij De Bedriegertjes weer naar beneden.
Ik heb die route de afgelopen dertig jaar al tig keer gereden, maar dan op mountainbikes, racefietsen, toerfietsen, vorig jaar met de GreenMachine met vakantiebepakking, en nu dus met de Strada.
Het steilste stuk is 10%, en je moet een meter of 90 omhoog om boven te komen. Niet bepaald de Stelvio dus, maar wel leuk om af en toe eens te doen.

Net voor het klimmen begon, kwam ik een groep ruiters tegen, waarvan sommige paarden heel zenuwachtig deden. Ik ben gestopt, en heb gewacht tot ze voorbij waren.
Terwijl ze mij passeerden heb ik gepraat met de dames en heren ruiters, maar eigenlijk alleen om mijn stem te laten horen aan de paarden. Het liep dit keer goed af, zonder steigerende of vluchtende paarden.

Het klimmen viel me mee. Ik had weliswaar de lichtste versnelling nodig, maar zonder extreme inspanning reed ik met de volle 8km/u naar boven. :-)
Eenmaal bij de Posbank aangekomen, moet je nog verder omhoog, (het hoogste punt is 110m), maar dat is niet steil, en dus geen probleem.
En ja, dan mag je ook weer een keer naar beneden. Ik had vandaag alleen de pech dat de weg nat was en dat er natte bladeren op de weg lagen. Ik voelde de Strada af en toe glijden, en heb de rest van de afdalingen maar iets rustiger aan gedaan.

Na de afdaling van de Zijpenberg, ging ik weer omhoog, de Emmapyramide op. Die is 8%, behalve het laatste stukje, dat is volgens mij veel steiler.
Vervolgens uiteraard weer naar beneden, en via Park De Hoge Veluwe (20km fietsen bijna zonder auto's tegen te komen) ben ik naar Hoenderloo gereden, en daarna langs het Leesten naar huis.

Het was een kort rondje, 77km, maar wel leuk.

De route:

En een filmpje van het Posbank-gedeelte van de route:

1. Mooie route Edwin. En wat een hoop paarden zeg! Mooie steile klim vanuit Rheden.

1. Ja, het is een mooie route. Maar het tweede gedeelte is voor LOL niet geschikt, omdat de toegang tot de Hoge Veluwe nogal duur is, voor als je er alleen maar even doorheen wil rijden. (ik heb een jaarkaart)

Verwijderen
  2. Leuke route, hier zou een lichte en stijve vm veel voordeel kunnen bieden ;) Ga ik ook eens doen!

1. Moet je toch nog even wachten op die lichte en stijve VM ;)

2. Hoi Marc,

Je kan natuurlijk tijdens je proefrit een rondje Posbank meepakken :-)

3. Ik was vanmiddag ook op de Posbank. Ik heb nog wel gekeken of ik een witte Strada zag, maar helaas.

1. Dat is niet heel vreemd, want ik was er vanmorgen. 12.30uur was ik al weer thuis.

Verwijderen
  4. We moeten toch eens een keer samengaan, want ik herken echt niets op deze opname. Meestal ga ik met de Roeifiets over de fietspaden en jij rijdt zo te zien op de gewone weg.

1. Samen rijden is prima, maar op zich is het niet moeilijk te vinden. Waar jij vaak rechtsaf gaat richting Laag Soeren, ga je gewoon rechtuit. :-) Verder vind ik het véél leuker om op de weg te rijden dan op het fietspad, omdat je er harder kan rijden.