donderdag 18 september 2014

Ligfietstocht in het Sauerland


Begin september zat hij onverwacht in mijn mailbox, de nieuwsbrief van “Advanced Cycle Engineering” (ACE) in Winterswijk.
Daarin werd de jaarlijkse tourtocht in het Sauerland aangekondigd:
Een tocht van ongeveer 80 kilometer met 1000 hoogtemeters. Iedereen mag mee, zolang hij of zij maar een ervaren ligfietser is, met een goede conditie. Uiteraard is een goed onderhouden ligfiets met goede remmen en banden en een licht verzet ook noodzakelijk. Eventueel huren kan bij ACE.

Nou ja, ik wilde graag mee. Ik heb nog maar relatief kort een ligfiets, maar ik begin me zelf toch langzaam bij de ervaren ligfietsers te rekenen, en met mijn conditie zit het wel goed. Mijn GreenMachine voldoet ook aan de gestelde eisen.
Wat ik echter niet heb, is klimervaring. Wel af en toe eens de Posbank en de Holterberg op geweest, en in het voorjaar over de heuvels gefietst ten zuiden van Bingen in Duitsland, maar daar houdt het wel mee op. En mijn GreenMachine is een goede fiets, maar het is in deze uitvoering (met verende voorvork en bagagedrager) niet de lichtste ligfiets die je kan bedenken.


Een ander punt van aandacht was het tijdstip van de start, zondagmorgen om 09.00 uur in Winterswijk. Aangezien ik sinds een jaar of 25 autoloos door het leven ga, moest ik ook hier iets op bedenken. Als eerste vroeg ik bij de jongens van LOL of er iemand zin had om mee te gaan. Dat was, na enige twijfel, niet zo.
Toen heb ik Mark Burgers van ACE gebeld, en daarmee was het eigenlijk opgelost. Ik kon met fiets en al met hem meerijden. Volgens hem was het ook geen enkel probleem om met de GreenMachine de route in het Sauerland te rijden.
Dus heb ik de knoop doorgehakt en een camping besproken op een kilometer of 5 van Winterswijk.

Op zaterdag ben ik daar op mijn dooie gemak naar toe gereden, met de tassen vol met campingspullen en boodschappen voor twee dagen. Op de camping heb ik de bagagedrager van de fiets afgehaald, want ik had hem niet nodig tijdens de tourtocht en het scheelde toch weer wat gewicht. De rest van de dag heb ik lekker in de zon gezeten, en ik ben vroeg gaan slapen.
Zondagmorgen ben ik ruim op tijd naar Winterswijk gefietst, heb kennis gemaakt met de derde deelnemer, de fietsen gingen in -en op de auto, en weg waren we, op naar het Sauerland.
Onderweg was het een beetje mistig en het regende af en toe. Het bleef regenen, totdat we de snelweg afdraaiden, toen was het ineens droog.

                                Na 20 minuten fietsen begon de zon te schijnen.

De route was mooi. Heel mooi. Het begon redelijk vlak, een pad langs een stuwmeer. Daarna begon het klimmen. Tot mijn verbazing had ik absoluut geen moeite om het tempo bij te houden, en dat zou de hele dag zo blijven. De route loopt na het stuwmeer over een heuvelrug (± 600 meter hoog) en vervolgens is het nergens meer vlak tot aan het volgende stuwmeer, waar we een kilometer of 20 omheen fietsen. Daarna weer over de heuvelrug, maar nu een stukje verderop en ook nog iets hoger, ± 660 meter. Vanaf daar is het dan weer afdalen naar 400 meter, waar de auto staat.
De lengte van de route is ongeveer 76 kilometer, en het blijken 1227 hoogtemeters te zijn.
Het steilste stuk was 17,8%, maar dat was een uitschieter. Een % of 10 kwam vaker voor, maar meestal was het tussen de 4 en de 7%, en dat is goed te doen.





Dat wil zeggen, het was goed te doen voor Mark, en voor mij. De derde deelnemer had zichzelf, of zijn conditie, overschat. Vanaf de eerste helling bleef hij achter, en later op de dag heeft hij steeds gelopen, zodra er sprake was van een stijging. De helling op lopen met een fiets aan de hand lijkt mij minstens net zo zwaar als langzaam naar boven fietsen, maar dat terzijde. Hij deed het zonder mopperen of klagen, en heeft gewoon de route afgemaakt.

                                                Uitzicht vanaf de Nordhelle.

Eenmaal bovenop de Nordhelle hebben we van cola en gebak genoten, en na de uitkijktoren te hebben beklommen hebben we de jassen aangetrokken, om even later te beginnen aan de lange afdaling naar het eerste stuwmeer. Vervolgens was het nog maar een klein eindje naar de auto.
Daarna hebben we onderweg nog wat gegeten bij een wegrestaurant, en om een uur of half tien waren we weer terug in Winterswijk.

De volgende dag heb ik voor mijn doen uitgeslapen. Daarna de bagagedrager weer op de fiets gezet, de tent afgebroken, en om 09.00uur reed ik van de camping af, terug naar Apeldoorn.
Ik heb weer op mijn dooie gemak gefietst. Het was heerlijk weer, ik voelde me fit, en had geen spierpijn ofzo. Om 12.30 uur was ik weer thuis. Wat was het een geweldig weekend.








P.S.  Op deze 14e september fietste ik de 10000ste kilometer van 2014.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Edwin,

    Mooi die video! Goed samenvatting van de hele tocht, niet altijd even goede wegen inderdaad!
    Die foto van bovenop de Nordhelle staat er toch wel 2x op?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,
    dankjewel. De eerste foto die je plaatst, is zichtbaar in de bloglijst. De Nordhelle was het hoog(s)tepunt van de tocht. Daarom wil ik die foto bovenaan. Maar in het verhaal hoort hij aan het eind. Daarom in dit geval maar twee keer deze foto. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Dankjewel Marcel.
      Het was dan ook het verhaal over een hele leuke dag. :-)

      Verwijderen
  4. Gerrit Hoff fietste met zijn Greenmachine en Radical aanhanger een "retourtje" Noordkaap. http://www.flevopost.nl/nieuws/dronten/70364/retourtje-noordkaap-op-de-ligfiets.html
    Met een Greenmachine kun je dus wel degelijk klimmen, wat jouw verhaal bevestigt. Een lichtere fiets klimt natuurlijk sneller en als de fietser zelf (erg) weinig vermogen (en/of erg veel gewicht) heeft maakt dat veel verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Piet,
    ik heb ooit de uitgebreide versie van het verhaal over deze reis gelezen, en ik meen me te herinneren dat Gerrit zich van tevoren ook zorgen maakte over de hellingen die hij moest beklimmen. Volgens mij heeft hij toen een bergverzet laten monteren?
    Verder is het gewoon zo; ook met een GreenMachine kan je probleemloos bij steile hellingen omhoog fietsen. Dat anderen dat (misschien) sneller kunnen is voor mij niet belangrijk.
    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Edwin, als je alleen dit jaar er al 10000 kilometer op hebt zitten, dan heb je wel enige ervaring....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,
      daarom begin ik mezelf ook langzaam bij de ervaren ligfietsers te rekenen :-)

      (Maar ik ken diverse mensen die al 10 jaar langer dan ik rondrijden op ligfietsen. En bij hun vergeleken is mijn totaal van ± 27000km dan nog niet heel indrukwekkend.)

      Verwijderen
  7. Mooi verslag Edwin, dank, ik heb zo een goede indruk van de tocht gekregen. Met een bergverzet op m'n CHR zou ik het ook moeten kunnen uitrijden, lijkt me. Misschien iets voor volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marc,
      jij kan het zeer zeker uitrijden. Een bergverzet is handig, maar iets bredere banden misschien ook wel, ivm de onverharde paden die af en toe in de route zitten.

      Verwijderen