zondag 26 oktober 2014

Mooi Bennekom

Deze maand heb ik nauwelijks met de Strada gereden. Een tochtje met LOL naar het Boshuis in Drie, een paar “avondrondjes” en vandaag een rondje Hoog Keppel – Zutphen, dat was het dan wel.

De focus lag deze maand meer op de GreenMachine.
Na de mooie route in het Sauerland, kreeg ik het plan om de volgende zomervakantie via de Vennbahn en door Luxemburg naar Trier te fietsen, en dan via Koblenz en Remagen langs Reitsma's route weer naar huis. Uiteraard kan dit plan nog honderd keer aangepast worden, maar je moet ergens beginnen niet waar? :-)
Maar omdat ik verwacht dat ik dan meer en steilere hellingen tegenkom dan in het Sauerland, en omdat ik dan meer spullen bij me heb en daardoor een veel zwaardere fiets, heb ik een bergverzet in de GreenMachine laten bouwen.
Bij een “normale” fiets ben je dan met maximaal een half uur klaar, maar met de GreenMachine is het een iets ander verhaal. De GreenMachine moet half  “gesloopt” worden, en er moet een stukje uit de achterbrug gefreesd worden, om ruimte te maken voor het grotere freewheel. 18 tands wordt dan vervangen door 20 tands.
In de praktijk betekende dit dat ik de eerste zaterdag naar Dronten fietste om de GreenMachine in te leveren bij de Ligfietsshop, om daarna met 3 treinen en een bus weer naar huis te gaan, en een week later hetzelfde riedeltje, maar dan andersom.
Gerrit Tempelman heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om gelijk de Rohloff-olie te vervangen, dus voorlopig kan ik weer onbezorgd kilometers maken.

                                      Fietspad van Dronten naar het Drontermeer.

En dat heb ik natuurlijk ook gedaan. Ik heb de steilste wegen op de Posbank opgezocht, om er vervolgens achter te komen dat die niet steil genoeg zijn :-)
Ik heb het lichtste verzet wel gebruikt, maar eigenlijk was het niet echt nodig. Het was wel heel comfortabel om zonder moeite naar boven te fietsen. Om gewoon nóg een keer terug te kunnen schakelen. Uiteraard ga ik dan niet bepaald snel meer, maar daar gaat het ook niet om.


Ondertussen had ik de smaak weer te pakken, dus toen ik zag dat “Mooi Bennekom” weer een route ging rijden besloot ik – afhankelijk van het weer – met hun mee te rijden.
Op vrijdag waren de voorspellingen zodanig dat ik me inschreef, en zaterdagmorgen reed ik op mijn dooie gemak naar Bennekom.


Het fietspad van Otterlo naar Ede.

Om een paar minuten over tien gingen we met 6 open liggers en 1 Quest op weg om de mooie afwisselende route te fietsen die Gerrit “BoCycle” had uitgezet.
Via Wolfheze en de Italiaanseweg reden we naar Kasteel Doorwerth.

                                                De pont bij Wageningen.

Daarna staken we bij Wageningen de Nederrijn over om vervolgens in Hemmen bij “Aan de Linge”een koffiestop te houden.
Ik zeg dit niet snel, maar ze hebben er erg lekker appelgebak!

                                 Weer eens wat anders dan een rijtje velomobielen :-)

Het was gezellig en de tijd vloog, dus toen we de rest van de route gereden hadden en weer in Bennekom aankwamen was het al 14.20uur. Daarna hebben we nog een tijd staan kletsen en vervolgens fietste ik terug naar Apeldoorn. Het was de hele dag droog geweest, maar toen ik in de buurt van Hoenderloo kwam ging het regenen.
En wel zo hard dat ik mijn nieuwe regenpak moest testen. :-)
Nou hoefde ik nog maar 15 kilometer naar huis, maar ik was vooral benieuwd of dit pak net zo ademend is als de verkoper beweert. Nouja, voor wat het waard is na 15 kilometer, ik was niet “natter van het zweten dan dat ik door de regen zou zijn geworden”, wat normaal altijd over regenpakken wordt gezegd.
Daarbij is het totale gewicht maar 340gram, in plaats van de ruim 900gram van mijn normale regenpak.

Het tochtje met “Mooi Bennekom” was een dagtocht geworden, ik was om 08.00uur vertrokken, en om half vijf was ik weer thuis, na 123 fijne kilometers.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Edwin,

    Mocht je wat aanvullende info willen hebben over de Vennbahn. Ik ben er afgelopen zomer overheen gegaan.

    http://redstrada.blogspot.nl/2014/08/dag-17-terug-naar-nederland.html
    http://redstrada.blogspot.nl/2014/08/dag-16-door-luxemburg.html

    Door Luxemburg vond ik erg zwaar fietsen met de velomobiel, Rivierdalen zijn echt een uitkomst!

    Groeten,

    Wilco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilco,

      ik ga zeker zo veel mogelijk de rivierdalen aanhouden, maar dat lukt natuurlijk niet overal. Ik wil ook zo hier en daar een kasteel bezoeken, en die hebben meestal de nare eigenschap dat ze bovenop een heuvel liggen...:-) Dus klimmen moet ik toch, daar ontkom ik niet aan.
      Het was leuk trouwens om je verslag nog een keer te lezen. Binnenkort zal ik dag 1 t/m 15 ook nog eens opzoeken.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  2. Hoi Edwin,

    Geheel gesloten aandrijflijnen hebben veel voordelen aangaande slijtage en schoonhouden van de kwetsbare ketting en tandwielen, maar als je ergens bij moet zijn is het wel eens iets lastiger bereikbaar. Daar kwam je dus nu ook achter. Bij de velomobiel is het ook allemaal afgeschermd van straatvuil e.d., maar dan kan je er nog iets makkelijker bij gelukkig. Werken aan een GreenMachine zou ik me ook niet aan wagen.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Het vervangen van het freewheel zou ik (misschien) nog zelf kunnen, maar het aanpassen van de achterbrug natuurlijk niet. En er zijn inderdaad meerdere dingen te bedenken die je bij een gewone fiets fluitend zelf doet en bij de GreenMachine absoluut niet zelf wil doen. Gelukkig komen die dingen weinig voor, of het zijn zelfs éénmalige zaken, zoals met dit freewheel.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  3. Het fietspad van Otterlo naar Ede: eindeloos mooi. Erg mooie foto trouwens ook met de GreenMachine eenzaam aan de top :-)

    18 tands wordt dan vervangen door 20 tands. --> Is dat het enige om er een bergverzet van te maken? Er ligt tenslotte een Rohloff in en die bouw je niet even om.....toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Dankjewel, een mooie omgeving levert al snel mooie foto's op :-)

      Het vervangen van het 18 tands freewheel voor een 20 tands, is inderdaad het enige wat je kan doen. Maar dat betekent wel dat je dan een kleinste verzet hebt van 1,53m. En dat is erg klein.
      Voor de duidelijkheid zal ik zo een schema toevoegen aan het blog.

      Groeten, Edwin.

      Verwijderen
  4. Begrijp ik uit dat schema nou goed dat je met dit systeem niet eens harder kunt dan 58,06km/u??????

    Nou, nou, gaat dat wel goed dan met jou? Dat soort snelheden fiets jij toch regelmatig, dacht ik .......:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, en toen ging de wekker :-)

      De keren dat ik (ruim boven) 58 km/u reed, wilde ik echt niet meer meetrappen.
      Effectief meetrappen is tot 50-55 goed te doen. En dat is snel zat.

      Verwijderen
  5. Ah, Hemmen, die rit heb ik vorig jaar ook eens met hen gedaan. Mooie rit, leuk terrasje in Hemmen en inderdaad lekker gebak!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zit ik het verslag van Gerrit te lezen, zie ik opeens foto's van jou......zonder helm.......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, betrapt! Ik heb inderdaad lopen twijfelen wat ik zou doen, ik koos in dit geval toch voor mijn regenpet. Ik moet gewoon nog even wennen aan de gedachte dat je op een GreenMachine ook een helm op kan doen :-)

      Verwijderen