zondag 29 september 2013

Heino / Spijk

En alweer zou het in het weekend mooi weer worden. En dan begint het te kriebelen, er moet gefietst worden. Tot voor kort pakte ik standaard de GreenMachine, nu moet (uiteraard) de Strada er aan geloven.
De GreenMachine gebruik ik nu voor woon-werk verkeer, en over een poosje ook wel weer voor dagtochten. Maar nu nog even niet. :-)
                                                                         Deventer

Dit keer reed ik via Deventer naar Heino, en via Lemelerveld en Daarlerveen naar Almelo.
Daar moest ik over een bruggetje dat veel te smal leek. Met de volle 2 centimeter speling aan beide kanten (voor mijn gevoel tenminste) haalde ik zonder schade de overkant.
Dit bruggetje is vast niet bedoeld voor velomobielen.

                                          Kasteel Twickel bij Delden

Daarna via Delden naar Haaksbergen en Eibergen. Bij Groenlo las ik de uitnodiging van Marc om koffie te komen drinken. Maar Neede was ik al voorbij en terugrijden doe ik niet graag als ik zo'n lange route rij. Dan is twee keer 10km extra net te veel.
                                          Kasteel Bergh in 'sHeerenbergh

Bij 's Heerenbergh heb ik even pauze gehouden, en diverse vragen beantwoord van mensen die nog nooit een velomobiel van dichtbij hadden gezien. Toen richting Emmerich, maar voor ik daar was ging ik rechts af, richting Spijk. (Waar de Rijn Nederland binnenstroomt)
                                          Grenssteen bij Spijk

Via Tolkamer en Babberich kwam ik in Zevenaar. Bij de verkeerslichten stonden twee wielrenners die ook het nodige wilden weten over de velomobiel, afstanden, snelheden enz. Ze stonden versteld van het feit dat ik op dat punt al 200km had gefietst, terwijl zij al heel blij waren met hun 130km totaal afstand van die dag. (Dat waren hun eigen woorden)

Richting Doesburg haalde ik een andere wielrenner in, die ondanks het snelheidsverschil aanzette om achter/naast mij uit de wind te rijden. Dat hield hij misschien een kilometer vol, toen moest hij lossen. Ik reed daar 36 / 37km per uur, met harde wind van de zijkant.

Tenslotte ging ik door Dieren en langs het kanaal naar Apeldoorn.
Ik ben 9 uur en 20minuten onderweg geweest, waarvan ik 9 uur gefietst heb.
De gemiddelde snelheid lag een stuk lager dan bij het rondje polder, terwijl ik voor mijn gevoel net zo hard heb gereden. Maar het vele optrekken en remmen en weer optrekken, samen met de harde wind, heeft er voor gezorgd dat ik toch redelijk afgepeigerd thuis kwam.

Maar wel heerlijk gefietst trouwens. :-)



2 opmerkingen:

  1. Ik vind het redelijk normaal dat je na 9 uren fietsen met 'maar' 20 minuten pauze redelijk afgepeigerd thuiskomt.

    Ik sta onderweg toch altijd wel iets vaker en ook iets langer stil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk ben ik altijd wel moe als ik thuis kom na zo'n afstand, maar toch zit er wel verschil in. Bij "Rondje Polder" bouw je snelheid op en die kan je lang vasthouden. Dat kost veel minder energie dan het gedraai en gekeer in de route van gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen